Mei elkoar!
Waarmee
kunnen
wij u
helpen?
Klik hier

Roosters maken in de ouderenzorg

donderdag 27 augustus 2020

Tring Tring! De telefoon gaat weer op het planbureau van Patyna in Sneek. Een medewerker meldt zich ziek voor de komende nachtdienst. Aan het planbureau de taak om de opengevallen dienst zo snel mogelijk weer op te vullen.

“De zomer is ieder jaar een hectische periode”, vertellen Diana Hooghiemster en Ria Schaap. Samen met zes andere collega’s ondersteunen ze de teams bij het maken van de roosters. En zorgen ze er dus voor dat open diensten weer worden ingevuld. “Hectisch, omdat je in de zomer natuurlijk te maken hebt met de vakanties waardoor er minder medewerkers beschikbaar zijn. En dit jaar maakt corona het extra ingewikkeld. Medewerkers, die bijvoorbeeld klachten hebben, moeten zich eerst laten testen voordat ze weer aan het werk mogen. Die ben je dus een paar dagen, of langer, kwijt.”

Op het planbureau is het momenteel constant puzzelen. “Soms moeten we vijf diensten verschuiven om één opengevallen dienst weer op te vullen. Maar als het dan lukt, geeft dat zeker een goed gevoel. Eigenlijk komt het altijd wel goed. Maar we beseffen ons wel dat we veel vragen van de medewerkers. Soms bellen we om 13.00 uur om te vragen of iemand om 15.00 uur wil beginnen. Er zijn medewerkers, die thuis de hele boel omgooien om dan te kunnen bijspringen. Die verantwoordelijkheid voor de cliënt is typerend voor de zorg. Ja, wij zijn heel blij met deze flexibele medewerkers.”

Diana en Ria lopen al wat jaartjes mee in het vak. Waar vroeger de roosters voor het team werden gemaakt is dat tegenwoordig met het team. “We leggen de regie terug bij de teams. Willen ze zelf hun rooster maken? Is een basisrooster voldoende? Of geven ze het liever helemaal uit handen? Alles kan. Het uitgangspunt blijft de cliënt. Wat heeft de cliënt nodig qua zorg? En hoeveel medewerkers moeten er dan ingeroosterd worden? Deze manier van roosteren maakt dat medewerkers meer inzicht krijgen. De wensen van de één hebben bijvoorbeeld meteen effect op het rooster van de ander.”

Iedere dag is het weer een verrassing wat de dag brengt. “Soms is het even rustig. En hebben we tijd voor de standaard werkzaamheden, die bij een planbureau horen. Maar één telefoontje kan ervoor zorgen dat we alles uit onze handen laten vallen en alles op alles zetten om een rooster weer gevuld te krijgen. Bij ons staat de klok nooit stil. We vervelen ons geen moment.”