Mei elkoar!
Waarmee
kunnen
wij u
helpen?
Klik hier

Vier sterren Nij Mariënacker en Teatskehûs

Nij Mariënacker en het Teatskehûs hebben hoge cijfers in gastvrijheidszorg gescoord. Beide huizen scoorden een kleine negen. Daarmee mogen zij zichzelf het komende jaar met vier sterren bekronen.

Nij Mariënacker in Workum wordt door de jury geroemd om zijn klantvriendelijkheid en de kwaliteit van eten en drinken. ‘Gastvrijheid komt hier echt uit het hart. Bewoners uit alle leeftijdsgroepen voelen zich hier zeker welkom. Medewerkers en vrijwilligers nemen de tijd om bewoners naar het zin te maken.’ Complimenten zijn er voor de smaakvolle maaltijden en de vele vrijwilligers. Via een speciale menucommissie heeft de bewoner invloed op het menu. Een extra opmerking in het juryrapport gaat over het afschaffen van de broodserveerwagen. ‘Bij ouderen vallen veranderingen niet altijd goed. Na een gewenningsperiode is het een gouden greep. Bewoners krijgen meer beweging en sociale contacten omdat zij het appartement uit moeten om te eten.’

In Blauwhuis is met name bejegening en de kwaliteit van het eten en drinken opvallend. ‘Gastvrijheid komt voelbaar uit het hart van medewerkers en vrijwilligers. De behulpzaamheid en bejegening zit in de genen van de medewerker. Bewoners ervaren het huis als een warme deken. De ingrediënten voor de maaltijden worden uit de directe omgeving gehaald en worden vers in de open keuken bereid. Voor de bewoner is de maaltijd elke dag weer een feest.’ In het juryrapport zijn er complimenten voor het mooie, warme gebouw en de open cultuur die vriendelijkheid en enthousiasme uitstraalt.

Gastvrijheidszorg met Sterren is een landelijk waarderingssysteem om de gastvrijheidszorg in zorginstellingen te meten. Het doel is om management, medewerkers en cliënten inzicht te geven in het gastvrijheidsbeleid en in de praktische uitvoering daarvan.