SPRAAKGESTUURD
RAPPORTEREN
BIJ PATYNA

Bij Patyna willen we dat zorgprofessionals zoveel mogelijk tijd hebben voor wat echt telt: persoonlijke zorg. Daarom werken we met spraakgestuurd rapporteren, een innovatieve technologie waarmee zorgmedewerkers hun rapportages kunnen inspreken in plaats van typen. Dit zorgt voor minder administratieve last en meer tijd voor de cliënt.

BINNEN ONZE
THUISZORG TEAMS

Sinds september 2022 zijn we bij Patyna gestart met spraakgestuurd rapporteren in het elektronisch cliëntendossier. Drie thuiszorgteams mochten het als eerste proberen. Na een periode van testen en evalueren waren de reacties zo positief dat we hebben besloten om deze werkwijze in de hele thuiszorg van Patyna te introduceren.

En met succes: niet alleen onze zorgmedewerkers zien de voordelen, maar ook onze cliënten zijn enthousiast. Zoals wijkverpleegkundige Sanne Hofman zegt: “Cliënten vinden het leuk en voelen zich meer betrokken bij hun eigen zorg.”

EEN INNOVATIE
WAAR WE TROTS OP ZIJN 

Patyna is de eerste zorgorganisatie in Friesland die spraakgestuurd rapporteren heeft ingevoerd. Dit is mogelijk gemaakt door een fijne samenwerking met Attendi en Ecare . Dankzij deze technologie hoeven zorgmedewerkers rapportages niet meer te typen, maar kunnen zij deze inspreken. De gesproken tekst wordt automatisch omgezet in een goed geschreven verslag.

 

INES
VAN BEEK:

“Binnen Patyna waren we direct enthousiast over deze nieuwe manier van werken. We wisten dat het veel voordelen zou opleveren,”

projectleider spraakgestuurd rapporteren.

HELDERHEID
EN STRUCTUUR

Een ander voordeel dat Ines benoemt, is dat de rapportages automatisch in correcte grammatica en spelling worden opgesteld. Ook het gebruik van de SOAP-methode zorgt voor heldere en gestructureerde verslagen. “Het helpt zorgprofessionals om meer compleet en methodisch te rapporteren,” aldus Ines.

 

SANNE
HOFMAN:

“Ik merkte meteen hoe handig het is. Inspreken gaat veel sneller dan typen. Maar wat me pas later opviel, is hoeveel extra het toevoegt dat je samen met de cliënt de rapportage maakt. Dat geeft een gevoel van samenwerking,”

verpleegkundige in de thuiszorg.

MEER TIJD VOOR
WAT ECHT TELT

Spraakgestuurd rapporteren betekent niet alleen een verbetering voor de zorgmedewerkers, maar ook voor onze cliënten. Sanne Hofman legt uit: “Cliënten reageren positief. Ze vinden het prettig om direct mee te kijken en voelen zich meer betrokken. Soms corrigeren ze zelfs wat ik zeg, wat laat zien hoe actief ze erbij betrokken zijn. Dat zorgt voor een betere samenwerking en meer tijd voor persoonlijke aandacht.”

Spraakgestuurd rapporteren biedt tal van voordelen, zowel voor zorgmedewerkers als voor cliënten. Door efficiënter te werken, blijft er meer tijd over voor wat écht telt: persoonlijke aandacht en betere samenwerking. Hieronder vindt u de voordelen op een rij:

Nauwkeurige en volledige rapportages

Meer betrokkenheid 
van cliënten

Tot wel 93 uur tijdsbesparing per jaar

Minder 
administratieve druk voor zorgmedewerkers

INNOVATIE BIJ PATYNA 
MEER TIJD VOOR ZORG

Bij Patyna blijven we zoeken naar manieren om de zorg te verbeteren. Spraakgestuurd rapporteren is een prachtig voorbeeld van hoe technologie kan bijdragen aan warme, persoonlijke zorg.

Wil je weten welke innovaties we nog meer inzetten? Bekijk onze pagina over innovaties in de zorg.

Innovaties

WILT U MEER WETEN OVER SPRAAKGESTUURD RAPPORTEREN?
NEEM COTACT OP! 

Bij Patyna staan we voor aandacht, verbinding en vertrouwen. Samen met u en uw naasten zorgen we voor rust en duidelijkheid, zodat u kunt rekenen op de juiste zorg, op het juiste moment. Wilt u weten hoe spraakgestuurd rapporteren werkt en wat dit voor u betekent? Neem contact op!

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.