FUNCTIES EN 
TAKEN VAN EEN 
CLIËNTENRAAD

De cliëntenraad denkt mee en adviseert over zaken die belangrijk zijn voor bewoners en cliënten. Op deze manier kan Patyna haar zorg- en dienstverlening blijven afstemmen op de behoeften van bewoners en cliënten. Het werk van de raad is verankerd in de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (Wmcz 2018), die de inspraak van bewoners en cliënten waarborgt.

VERSCHILLENDE
ROLLEN

De antenne

Er wordt geluisterd naar bewoners en cliënten, de sfeer op de locaties wordt opgepikt en er worden signalen afgegeven over wat goed gaat en wat beter kan.

De tolk

Wensen en behoeften worden vertaald naar gesprekken met de teamleiding, en belangrijke thema’s worden besproken met bewoners en hun vertegenwoordigers.

De adviseur

Er wordt gevraagd en ongevraagd advies gegeven aan de organisatie om de kwaliteit van zorg en dienstverlening te behouden en te verbeteren.

NIVEAU'S
MEDEZEGGENSCHAP

Er zijn twee niveaus van medezeggenschap:

  • Lokale cliëntenraad: geeft advies aan de teamleiding over zaken die de specifieke locatie aangaan.
  • Centrale cliëntenraad: richt zich op het beleid en de strategische koers van Patyna en overlegt met de Raad van Bestuur.

 

Leo Slippens:

“Meepraten, meedenken, meebeslissen wanneer het gaat om het belang van de bewoners”

Cliëntenraadslid Dr. Wumkeshûs en Bonifatiushuis in Sneek.

WILT U EEN BIJDRAGE LEVEREN?
NEEM DAN CONTACT OP!

Er worden regelmatig nieuwe leden gezocht voor de cliëntenraad. Wie een bijdrage wil leveren aan de kwaliteit van zorg binnen Patyna kan zich aanmelden via clientenraad.patyna.nl of onze adviseur medezeggenschap bereiken op de volgende gegevens: 

Tine van der Veen: 06-25748931

Kom een keer meekijken of woon een vergadering bij om te ervaren hoe de cliëntenraad werkt.

 

Arjen Miedema:

“Steeds het belang en het welzijn van de cliënt benadrukken, zie ik als mijn taak in de cliëntenraad. Gehoord worden en er toe doen, dat is medezeggenschap die mij voldoening geeft!"

Cliëntenraadslid Saxenoord in Franeker.