Dag van de Vitaliteit: van ziek zijn voor eigen werk naar passend werk

Gepubliceerd op: 23 september 2024

Bij Patyna staat de vitaliteit van onze medewerkers hoog in het gareel. Wij geloven dat de gezondheid en energie van onze medewerkers de basis vormen voor een vitale en flexibele organisatie. Of het nu gaat om preventieve maatregelen om welzijn te bevorderen of om begeleiding tijdens herstel en re-integratie, Patyna zet haar actief in om mensen op een gezonde manier hun werk te laten doen. 


Om aandacht te besteden aan de Dag van de Vitaliteit, verteld medewerker Grietje Baukje Amels - Gerlofs graag over haar persoonlijke ervaring en hoe Patyna haar heeft ondersteund tijdens haar succesvolle re-integratietraject.

Opnieuw beginnen

Wanneer een medewerker ziek is voor zijn of haar eigen werk, wordt er gekeken of hij of zij duurzaam terug kan keren. Soms is dit niet meer mogelijk, dan schakelen de leidinggevende, bedrijfsarts of de re-integratie specialist de adviseurs inzetbaarheid in. De interne adviseurs inzetbaarheid van Patyna, onderzoeken samen met de medewerker de mogelijkheden voor passend werk die aansluit bij de belastbaarheid van de medewerker en ondersteunen bij het vinden van de beste oplossing. Met hun arbeidsdeskundige achtergrond hebben zij de expertise in huis om dit maatwerk van het re-integratietraject te begeleiden.

Na een aandoening aan haar schouder, belandde Grietje in de situatie waarbij zij ziek was voor eigen werk.  Zij is het re-integratietraject aangegaan en werd hierbij ondersteund door Irma Bruin, adviseur inzetbaarheid. “Ik dacht eerst: ja ik kies er niet voor om ziek te zijn en dan moet je ook nog verplicht dit traject volgende” vertelde Grietje lachend: “al die vragen over een persoonlijkheidstest. Ik heb hier niet voor gekozen”. Wanneer iemand begint met een re-integratietraject, wordt het vaak onderschat wat er allemaal op die persoon afkomt. Irma legt uit dat het proces meestal nieuw is voor medewerkers en niet een vrijwillige keuze is: “daarom proberen mijn collega en ik hier altijd aandacht voor te hebben en goed uitleg te geven”. Tijdens het traject worden er zoekprofielen opgesteld. Dit zijn mogelijke functies die goed passen bij de werknemer en die hij of zij ook kan uitvoeren met betrekking tot de gezondheidssituatie, werkervaring en opleidingsachtergrond.

Stippen aan de horizon

Door in gesprek te gaan en 'huiswerk' mee te geven, zoals een persoonsanalysescan en een beroepentest, krijgen de adviseurs inzicht in de persoonlijkheid en voorkeuren van een medewerker. Op basis hiervan kunnen ze, samen met de medewerker, op zoek naar mogelijk passende functies.

“Irma kwam op een gegeven moment dat ik met mijn schouder bioscoop kaartjes kon verkopen. Ik dacht: die is gek geworden” vertelde Grietje met een lach: “ik heb hier niet bewust voor gekozen en dan ga je me in een bioscoop neerzetten.” Toch zag Irma stippen aan de horizon. Samen met Grietje, zette ze de zoektocht naar een baan voort. “Omdat Irma er bovenop zat, gaf dat mij de doorslag dat de knop om moest”, voegt Grietje toe. Op het moment dat de functie assistent ergotherapie om de hoek kwam, was Grietje direct enthousiast. Van Irma kreeg ze ondersteuning bij het maken van een CV en stelden ze samen een sollicitatiebrief op. Ze weg uitgenodigd voor een gesprek en binnen anderhalf uur ontving Grietje al het goede nieuws: ze was aangenomen!

Officieel hersteld

Grietje is sinds januari 2024 werkzaam in een geheel nieuwe functie binnen Patyna als assistent ergotherapie en zit erg op haar plek: “een hartstikke leuk team en ik ben heel leuk ontvangen.” Samen met de bedrijfsarts heeft ze afspraken gemaakt over haar werkuren. Haar eerste gedachte was: goh, deze functie kan ik wel 24 uur doen. Grietje keek ernaar uit om weer aan het werk te gaan, wat heel begrijpelijk is. Echter vond de bedrijfsarts een werkweek van 24 uur absoluut niet haalbaar. “De belastbaarheid en gezondheid van re-integrerende medewerkers, worden continu gemonitord door de bedrijfsarts. Hierdoor is het advies van de bedrijfsarts heel belangrijk”, legt Irma uit. Grietje startte het opbouwen van haar werk met drie keer twee uur per week. Sinds 1 augustus 2024 is Grietje officieel beter gemeld! Dankzij het advies van de bedrijfsarts en haar eigen doorzettingsvermogen heeft ze haar werk langzaamaan kunnen opbouwen. Sinds juni 2024 werkt ze met veel energie de volledige 24 uur.

De motivatie van Irma

Het verliezen van werk is niet je keuze en een persoonlijk intensief proces voor de medewerker. Bij Patyna staan onze adviseurs inzetbaarheid klaar om hierbij te ondersteunen, met veel aandacht en zorg. Zij zetten zich volledig in om samen te ontdekken welke mogelijkheden er nog wel zijn op het gebied van werk. Of dit nu intern of extern is, het doel is om medewerkers te helpen bij het vinden van werk wat passend is bij de belastbaarheid van deze persoon. Irma: “hier doen we hard ons best voor en voor Grietje is dit intern lukt. Dat is dat machtig mooi!”


Bij Patyna staat de vitaliteit van onze medewerkers hoog in het gareel. Wij geloven dat de gezondheid en energie van onze medewerkers de basis vormen voor een vitale en flexibele organisatie. Of het nu gaat om preventieve maatregelen om welzijn te bevorderen of om begeleiding tijdens herstel en re-integratie, Patyna zet haar actief in om mensen op een gezonde manier hun werk te laten doen. 

Om aandacht te besteden aan de Dag van de Vitaliteit, verteld medewerker Grietje Baukje Amels - Gerlofs graag over haar persoonlijke ervaring en hoe Patyna haar heeft ondersteund tijdens haar succesvolle re-integratietraject.

Opnieuw beginnen

Wanneer een medewerker ziek is voor zijn of haar eigen werk, wordt er gekeken of hij of zij duurzaam terug kan keren. Soms is dit niet meer mogelijk, dan schakelen de leidinggevende, bedrijfsarts of de re-integratie specialist de adviseurs inzetbaarheid in. De interne adviseurs inzetbaarheid van Patyna, onderzoeken samen met de medewerker de mogelijkheden voor passend werk die aansluit bij de belastbaarheid van de medewerker en ondersteunen bij het vinden van de beste oplossing. Met hun arbeidsdeskundige achtergrond hebben zij de expertise in huis om dit maatwerk van het re-integratietraject te begeleiden.

Na een aandoening aan haar schouder, belandde Grietje in de situatie waarbij zij ziek was voor eigen werk.  Zij is het re-integratietraject aangegaan en werd hierbij ondersteund door Irma Bruin, adviseur inzetbaarheid. “Ik dacht eerst: ja ik kies er niet voor om ziek te zijn en dan moet je ook nog verplicht dit traject volgende” vertelde Grietje lachend: “al die vragen over een persoonlijkheidstest. Ik heb hier niet voor gekozen”. Wanneer iemand begint met een re-integratietraject, wordt het vaak onderschat wat er allemaal op die persoon afkomt. Irma legt uit dat het proces meestal nieuw is voor medewerkers en niet een vrijwillige keuze is: “daarom proberen mijn collega en ik hier altijd aandacht voor te hebben en goed uitleg te geven”. Tijdens het traject worden er zoekprofielen opgesteld. Dit zijn mogelijke functies die goed passen bij de werknemer en die hij of zij ook kan uitvoeren met betrekking tot de gezondheidssituatie, werkervaring en opleidingsachtergrond.

Stippen aan de horizon

Door in gesprek te gaan en 'huiswerk' mee te geven, zoals een persoonsanalysescan en een beroepentest, krijgen de adviseurs inzicht in de persoonlijkheid en voorkeuren van een medewerker. Op basis hiervan kunnen ze, samen met de medewerker, op zoek naar mogelijk passende functies.

“Irma kwam op een gegeven moment dat ik met mijn schouder bioscoop kaartjes kon verkopen. Ik dacht: die is gek geworden” vertelde Grietje met een lach: “ik heb hier niet bewust voor gekozen en dan ga je me in een bioscoop neerzetten.” Toch zag Irma stippen aan de horizon. Samen met Grietje, zette ze de zoektocht naar een baan voort. “Omdat Irma er bovenop zat, gaf dat mij de doorslag dat de knop om moest”, voegt Grietje toe. Op het moment dat de functie assistent ergotherapie om de hoek kwam, was Grietje direct enthousiast. Van Irma kreeg ze ondersteuning bij het maken van een CV en stelden ze samen een sollicitatiebrief op. Ze weg uitgenodigd voor een gesprek en binnen anderhalf uur ontving Grietje al het goede nieuws: ze was aangenomen!

Officieel hersteld

Grietje is sinds januari 2024 werkzaam in een geheel nieuwe functie binnen Patyna als assistent ergotherapie en zit erg op haar plek: “een hartstikke leuk team en ik ben heel leuk ontvangen.” Samen met de bedrijfsarts heeft ze afspraken gemaakt over haar werkuren. Haar eerste gedachte was: goh, deze functie kan ik wel 24 uur doen. Grietje keek ernaar uit om weer aan het werk te gaan, wat heel begrijpelijk is. Echter vond de bedrijfsarts een werkweek van 24 uur absoluut niet haalbaar. “De belastbaarheid en gezondheid van re-integrerende medewerkers, worden continu gemonitord door de bedrijfsarts. Hierdoor is het advies van de bedrijfsarts heel belangrijk”, legt Irma uit. Grietje startte het opbouwen van haar werk met drie keer twee uur per week. Sinds 1 augustus 2024 is Grietje officieel beter gemeld! Dankzij het advies van de bedrijfsarts en haar eigen doorzettingsvermogen heeft ze haar werk langzaamaan kunnen opbouwen. Sinds juni 2024 werkt ze met veel energie de volledige 24 uur.

De motivatie van Irma

Het verliezen van werk is niet je keuze en een persoonlijk intensief proces voor de medewerker. Bij Patyna staan onze adviseurs inzetbaarheid klaar om hierbij te ondersteunen, met veel aandacht en zorg. Zij zetten zich volledig in om samen te ontdekken welke mogelijkheden er nog wel zijn op het gebied van werk. Of dit nu intern of extern is, het doel is om medewerkers te helpen bij het vinden van werk wat passend is bij de belastbaarheid van deze persoon. Irma: “hier doen we hard ons best voor en voor Grietje is dit intern lukt. Dat is dat machtig mooi!”