Hoe kunnen we samen de beste zorg bieden aan cliënten? Dat is een belangrijke vraag, die in de ouderenzorg voortdurend wordt gesteld. Om goede zorg te kunnen bieden is het belangrijk om te luisteren naar de wensen en behoeften van de cliënt.
Ouderenzorgorganisatie Patyna vindt het belangrijk dat de kwetsbare oudere gehoord wordt.Een cliënt kan zelf het beste vertellen wat hij of zij van de zorg- en dienstverlening vindt. Echter zijn cliënten niet altijd in staat om dit te vertellen. Daarom hebben bijna alle locaties van Patyna een cliëntenraad. De drie locaties in de Fryske Marren; de Flecke in Joure, de Jelle Meineszhof in Balk en de Schutse in Lemmer, hebben een gezamenlijke cliëntenraad. Deze cliëntenraad bestaat uit diverse leden. Allemaal hebben ze hart voor de ouderenzorg. Dit kan zijn door persoonlijke betrokkenheid bij een naaste, maar ook door interesse in of affiniteit met de ouderenzorg.
Eén van de leden van de cliëntenraad is voorzitter Ypie Dijkstra. Via een naaste met dementie kwam ze in aanraking met de ouderenzorg en werd ze lid van de cliëntenraad. “We adviseren en gaan in gesprek met het management van Patyna over de zorg. Zo hebben we bijvoorbeeld een belangrijke rol bij het cliënttevredenheidsonderzoek. Daar kijken we mee bij de uitkomsten en denken we mee in de formulering van aandachtspunten. Ook denken we na over de praktische toepassing van onderwerpen.”
Thema’s onder de aandacht brengen, betrokken zijn bij familieavonden, overleggen over het jaarplan en samen brainstormen in werkgroepen. Allemaal voorbeelden van activiteiten, die de cliëntenraad doet. “In alles wat we doen is het overkoepelende motto: samen optrekken in de zorg met daarbij speciale aandacht voor cliënten. We hebben allemaal onze eigen passie. De één is meer gericht op veiligheid, de ander heeft passie voor voeding. Zo speelt ieder lid op zijn eigen manier een rol in het leven van de cliënt.”
De leden van de cliëntenraad weten niet alles, maar kunnen altijd een beroep doen op de ondersteuner cliëntenraden van Patyna. De ondersteuner kan meedenken over vragen en kent de regelgeving goed. Daarnaast werken we als cliëntenraad nauw samen met de medewerkers in de zorg. Samen luisteren we naar de wensen van de cliënt en bespreken dit zo nodig met het management.”
Ypie Dijkstra vindt het fijn om zich in te zetten voor de cliënten. “Als lid van de cliëntenraad kun je een rol spelen in het welzijn van de cliënt. Je kunt een kijkje nemen in de keuken van een organisatie en hebt adviesrecht. Ook het samenwerken met de andere leden en plezier hebben vind ik belangrijk. Maar bovenal wil ik graag een steentje bijdragen aan een goede zorg- en dienstverlening voor de cliënt.”
Hoe kunnen we samen de beste zorg bieden aan cliënten? Dat is een belangrijke vraag, die in de ouderenzorg voortdurend wordt gesteld. Om goede zorg te kunnen bieden is het belangrijk om te luisteren naar de wensen en behoeften van de cliënt.
Ouderenzorgorganisatie Patyna vindt het belangrijk dat de kwetsbare oudere gehoord wordt.Een cliënt kan zelf het beste vertellen wat hij of zij van de zorg- en dienstverlening vindt. Echter zijn cliënten niet altijd in staat om dit te vertellen. Daarom hebben bijna alle locaties van Patyna een cliëntenraad. De drie locaties in de Fryske Marren; de Flecke in Joure, de Jelle Meineszhof in Balk en de Schutse in Lemmer, hebben een gezamenlijke cliëntenraad. Deze cliëntenraad bestaat uit diverse leden. Allemaal hebben ze hart voor de ouderenzorg. Dit kan zijn door persoonlijke betrokkenheid bij een naaste, maar ook door interesse in of affiniteit met de ouderenzorg.
Eén van de leden van de cliëntenraad is voorzitter Ypie Dijkstra. Via een naaste met dementie kwam ze in aanraking met de ouderenzorg en werd ze lid van de cliëntenraad. “We adviseren en gaan in gesprek met het management van Patyna over de zorg. Zo hebben we bijvoorbeeld een belangrijke rol bij het cliënttevredenheidsonderzoek. Daar kijken we mee bij de uitkomsten en denken we mee in de formulering van aandachtspunten. Ook denken we na over de praktische toepassing van onderwerpen.”
Thema’s onder de aandacht brengen, betrokken zijn bij familieavonden, overleggen over het jaarplan en samen brainstormen in werkgroepen. Allemaal voorbeelden van activiteiten, die de cliëntenraad doet. “In alles wat we doen is het overkoepelende motto: samen optrekken in de zorg met daarbij speciale aandacht voor cliënten. We hebben allemaal onze eigen passie. De één is meer gericht op veiligheid, de ander heeft passie voor voeding. Zo speelt ieder lid op zijn eigen manier een rol in het leven van de cliënt.”
De leden van de cliëntenraad weten niet alles, maar kunnen altijd een beroep doen op de ondersteuner cliëntenraden van Patyna. De ondersteuner kan meedenken over vragen en kent de regelgeving goed. Daarnaast werken we als cliëntenraad nauw samen met de medewerkers in de zorg. Samen luisteren we naar de wensen van de cliënt en bespreken dit zo nodig met het management.”
Ypie Dijkstra vindt het fijn om zich in te zetten voor de cliënten. “Als lid van de cliëntenraad kun je een rol spelen in het welzijn van de cliënt. Je kunt een kijkje nemen in de keuken van een organisatie en hebt adviesrecht. Ook het samenwerken met de andere leden en plezier hebben vind ik belangrijk. Maar bovenal wil ik graag een steentje bijdragen aan een goede zorg- en dienstverlening voor de cliënt.”