We vinden het belangrijk dat cliënten en hun naasten invloed kunnen uitoefenen op de gang van zaken binnen onze organisatie. Dit helpt om de kwaliteit en tevredenheid binnen onze organisatie hoog te houden. Bovendien krijgen we via de cliëntenraden belangrijke informatie vanuit cliëntperspectief. Dit helpt bij het ontwikkelen, uitvoeren en bijsturen van beleid dat aansluit op de praktijk.
Volgens de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (Wmcz 2018) moeten zorgbestuurders samen met de cliëntenraden een medezeggenschapsregeling opstellen. Hiermee wordt onder meer vastgelegd wat de taak is van cliëntenraden. Vanwege COVID-19 is dit in 2021 niet gelukt, daarom wordt dit de komende periode opgepakt. We laten ons in dit proces ook inspireren door goede bestaande externe voorbeelden.
We hebben elkaar nodig om uitvoering te kunnen geven aan cliëntmedezeggenschap binnen Patyna. De eerste stap is gezet op woensdag 30 maart tijdens de kick-off bijeenkomst "Toekomstgerichte cliëntmedezeggenschap". Met een opkomst van zo'n 100 deelnemers vanuit de cliëntenraden en de organisatie kunnen we terugkijken op een geslaagde en waardevolle bijeenkomst. Het was fijn om elkaar weer 'live' te ontmoeten en met elkaar in gesprek te gaan over hoe we in de praktijk uitvoering kunnen geven aan cliëntmedezeggenschap. Een werkgroep gaat aan de slag met de analyse van deze uitkomsten.
We vinden het belangrijk dat cliënten en hun naasten invloed kunnen uitoefenen op de gang van zaken binnen onze organisatie. Dit helpt om de kwaliteit en tevredenheid binnen onze organisatie hoog te houden. Bovendien krijgen we via de cliëntenraden belangrijke informatie vanuit cliëntperspectief. Dit helpt bij het ontwikkelen, uitvoeren en bijsturen van beleid dat aansluit op de praktijk.
Volgens de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (Wmcz 2018) moeten zorgbestuurders samen met de cliëntenraden een medezeggenschapsregeling opstellen. Hiermee wordt onder meer vastgelegd wat de taak is van cliëntenraden. Vanwege COVID-19 is dit in 2021 niet gelukt, daarom wordt dit de komende periode opgepakt. We laten ons in dit proces ook inspireren door goede bestaande externe voorbeelden.
We hebben elkaar nodig om uitvoering te kunnen geven aan cliëntmedezeggenschap binnen Patyna. De eerste stap is gezet op woensdag 30 maart tijdens de kick-off bijeenkomst "Toekomstgerichte cliëntmedezeggenschap". Met een opkomst van zo'n 100 deelnemers vanuit de cliëntenraden en de organisatie kunnen we terugkijken op een geslaagde en waardevolle bijeenkomst. Het was fijn om elkaar weer 'live' te ontmoeten en met elkaar in gesprek te gaan over hoe we in de praktijk uitvoering kunnen geven aan cliëntmedezeggenschap. Een werkgroep gaat aan de slag met de analyse van deze uitkomsten.