Hoe technologie de thuiszorg kan ontzorgen

Gepubliceerd op: 17 januari 2024

Vanaf deze week start de scholing Technologie in de Thuiszorg welke door alle thuiszorgmedewerkers gevolgd gaat worden. Zij behandelen hierin alle ins en outs met betrekking tot diverse technologieën die het werk binnen de thuiszorg de komende jaren gaat ondersteunen. Dit allemaal onder het motto: "thuis als het kan, zelf als het kan, digitaal als het kan”


De zorg staat al jaren onder druk en dat wordt de komende jaren niet zomaar anders. We hebben steeds meer zorgbehoevende ouderen in onze omgeving. Vaak hebben deze ouderen sterk de behoefte om zelfstandig te blijven en dus zelfstandig te wonen en te leven. Dankzij de inzet van thuiszorg kan dit in veel gevallen worden gerealiseerd. Elke thuiszorg cliënt is anders en heeft zijn eigen maatwerk pakket waarin er hulp of zorg wordt geboden. Bij dit maatwerk komen de eerste twee stellingen van het motto alweer naar voren, namelijk: "thuis als het kan, zelf als het kan". Er wordt altijd gekeken naar wat men zelf nog kan en wat er nodig is om zelfstandig te kunnen blijven wonen.

De afgelopen jaren is de derde stelling "digitaal als het kan" steeds actueler geworden. Innovatieve digitale oplossingen kunnen namelijk zelfredzaamheid en zelfstandigheid stimuleren. De technologie gaat dan hand in hand met de thuiszorg en draagt bij om de wens om "thuis" te blijven wonen, in veel gevallen binnen handbereik te hebben.

De komende weken ligt de focus op drie innovaties die actief worden ingezet binnen de thuiszorg, namelijk: Medido, spraakgestuurd rapporteren en Beeldzorg.

Automatische medicijndispenser Medido

De Medido is ontworpen om medicatie te doseren en af te geven volgens een voorgeprogrammeerd schema. Het doel van een medicijndispenser is om cliënten te helpen bij het innemen van hun medicijnen op het juiste moment en in de juiste hoeveelheid, waardoor de therapietrouw wordt verbeterd. Voorheen kwam er in alle gevallen altijd een thuiszorgmedewerker langs op de tijden voor de medicatie. Dankzij de Medido is dit lang niet altijd meer nodig en wordt zo de zelfredzaamheid van de cliënt gestimuleerd.

Spraakgestuurd rapporteren binnen de thuiszorg

Hierbij rapporteren de medewerkers dankzij de inzet van spraak sneller, eenvoudiger en wordt de cliënt beter betrokken bij de rapportages. Door methodisch rapporteren volgens de SOAP wordt de kwaliteit van de rapportages verbetert. Door de tijdsbesparing bij het rapporteren krijgen zij meer ruimte voor datgene waar het echt om draait: directe zorgverlening aan de cliënt.

Digitale zorg dankzij Beeldzorg

Beeldzorg is een vorm van zorgverlening waarbij zorgprofessionals en cliënten elkaar op afstand kunnen zien en spreken met behulp van technologische middelen, zoals de Compaan. In plaats van fysiek aanwezig te zijn, kunnen zorgverleners en cliënten elkaar zien en spreken via een beeldverbinding. Beeldzorg kan toegepast worden in diverse situaties van het bieden van structuur door het doorspreken van de dag tot aan de ondersteuning van een mantelzorger


Vanaf deze week start de scholing Technologie in de Thuiszorg welke door alle thuiszorgmedewerkers gevolgd gaat worden. Zij behandelen hierin alle ins en outs met betrekking tot diverse technologieën die het werk binnen de thuiszorg de komende jaren gaat ondersteunen. Dit allemaal onder het motto: "thuis als het kan, zelf als het kan, digitaal als het kan”

De zorg staat al jaren onder druk en dat wordt de komende jaren niet zomaar anders. We hebben steeds meer zorgbehoevende ouderen in onze omgeving. Vaak hebben deze ouderen sterk de behoefte om zelfstandig te blijven en dus zelfstandig te wonen en te leven. Dankzij de inzet van thuiszorg kan dit in veel gevallen worden gerealiseerd. Elke thuiszorg cliënt is anders en heeft zijn eigen maatwerk pakket waarin er hulp of zorg wordt geboden. Bij dit maatwerk komen de eerste twee stellingen van het motto alweer naar voren, namelijk: "thuis als het kan, zelf als het kan". Er wordt altijd gekeken naar wat men zelf nog kan en wat er nodig is om zelfstandig te kunnen blijven wonen.

De afgelopen jaren is de derde stelling "digitaal als het kan" steeds actueler geworden. Innovatieve digitale oplossingen kunnen namelijk zelfredzaamheid en zelfstandigheid stimuleren. De technologie gaat dan hand in hand met de thuiszorg en draagt bij om de wens om "thuis" te blijven wonen, in veel gevallen binnen handbereik te hebben.

De komende weken ligt de focus op drie innovaties die actief worden ingezet binnen de thuiszorg, namelijk: Medido, spraakgestuurd rapporteren en Beeldzorg.

Automatische medicijndispenser Medido

De Medido is ontworpen om medicatie te doseren en af te geven volgens een voorgeprogrammeerd schema. Het doel van een medicijndispenser is om cliënten te helpen bij het innemen van hun medicijnen op het juiste moment en in de juiste hoeveelheid, waardoor de therapietrouw wordt verbeterd. Voorheen kwam er in alle gevallen altijd een thuiszorgmedewerker langs op de tijden voor de medicatie. Dankzij de Medido is dit lang niet altijd meer nodig en wordt zo de zelfredzaamheid van de cliënt gestimuleerd.

Spraakgestuurd rapporteren binnen de thuiszorg

Hierbij rapporteren de medewerkers dankzij de inzet van spraak sneller, eenvoudiger en wordt de cliënt beter betrokken bij de rapportages. Door methodisch rapporteren volgens de SOAP wordt de kwaliteit van de rapportages verbetert. Door de tijdsbesparing bij het rapporteren krijgen zij meer ruimte voor datgene waar het echt om draait: directe zorgverlening aan de cliënt.

Digitale zorg dankzij Beeldzorg

Beeldzorg is een vorm van zorgverlening waarbij zorgprofessionals en cliënten elkaar op afstand kunnen zien en spreken met behulp van technologische middelen, zoals de Compaan. In plaats van fysiek aanwezig te zijn, kunnen zorgverleners en cliënten elkaar zien en spreken via een beeldverbinding. Beeldzorg kan toegepast worden in diverse situaties van het bieden van structuur door het doorspreken van de dag tot aan de ondersteuning van een mantelzorger