Introductieperiode spraakgestuurd rapporteren zeer positief verlopen

Gepubliceerd op: 11 oktober 2022

Drie thuiszorgteams van Patyna startten afgelopen september met een introductieperiode van spraakgestuurd rapporteren in het elektronisch patiëntendossier. De functionaliteit is gedurende vier weken uitvoerig getest door de thuiszorgteams. Inmiddels heeft de evaluatie plaatsgevonden, met als belangrijkste resultaat: het spraakgestuurd rapporteren is zeer positief ontvangen door zowel cliënten als medewerkers.


Patyna is de eerste zorgorganisatie in Friesland die spraakgestuurd rapporteren introduceert. Dankzij een samenwerking met partijen Attendi en Ecare is het hierdoor mogelijk om rapportages in de thuiszorg niet langer uit te typen, maar in te spreken. De ingesproken tekst wordt vervolgens automatisch omgezet in geschreven tekst. Hoe vaker het spraakgestuurd rapporteren wordt gebruikt, hoe beter het systeem wordt in het herkennen van de spraak en des te nauwkeuriger de rapportages worden.

Meer betrokkenheid
Tijdens de evaluatie waren diverse collega's die de functionaliteit hebben getest, uitgenodigd. Er werd gesproken over de verschillende resultaten die de samenwerking heeft opgeleverd. Er werden in vier weken in totaal zo'n 1.250 rapportages ingesproken. Uit reacties van cliënten blijkt dat zij het waardevol vinden om te horen wat er wordt gezegd. Dit heeft geresulteerd in meer betrokkenheid, meer transparantie en minder interpretatiefouten.

Meer werkplezier, minder tijd
Ook de reacties van medewerkers zijn positief. “Ik wil echt niet meer terug”, aldus één van de collega’s tijdens de evaluatie. Uit metingen blijkt dat het spraakgestuurd rapporteren een positief effect heeft gehad op volledigheid van de rapportages en op werkplezier. Ook de tijd die de medewerker besteed aan het rapporteren is afgenomen: voor een zorgmedewerker scheelt het omgerekend 43 uur per jaar en voor verpleegkundigen omgerekend 93 uur per jaar. Medewerkers gaven aan dat ze rapportages van elkaar ook gemakkelijker vinden om te lezen en dat het voor medewerkers die minder goed zijn in schrijven, een handige uitkomst is. Voor sommige medewerkers en cliënten is het nog wel even wennen om tegen de tablet te praten.

Voor de komende periode wordt gekeken naar hoe het spraakgestuurd rapporteren verder kan worden uitgezet binnen de thuiszorg en hoe de zorgmedewerker het meest effectief kan werken met de nieuwe functionaliteit. Er volgen nog verdere bijeenkomsten.


Drie thuiszorgteams van Patyna startten afgelopen september met een introductieperiode van spraakgestuurd rapporteren in het elektronisch patiëntendossier. De functionaliteit is gedurende vier weken uitvoerig getest door de thuiszorgteams. Inmiddels heeft de evaluatie plaatsgevonden, met als belangrijkste resultaat: het spraakgestuurd rapporteren is zeer positief ontvangen door zowel cliënten als medewerkers.

Patyna is de eerste zorgorganisatie in Friesland die spraakgestuurd rapporteren introduceert. Dankzij een samenwerking met partijen Attendi en Ecare is het hierdoor mogelijk om rapportages in de thuiszorg niet langer uit te typen, maar in te spreken. De ingesproken tekst wordt vervolgens automatisch omgezet in geschreven tekst. Hoe vaker het spraakgestuurd rapporteren wordt gebruikt, hoe beter het systeem wordt in het herkennen van de spraak en des te nauwkeuriger de rapportages worden.

Meer betrokkenheid
Tijdens de evaluatie waren diverse collega's die de functionaliteit hebben getest, uitgenodigd. Er werd gesproken over de verschillende resultaten die de samenwerking heeft opgeleverd. Er werden in vier weken in totaal zo'n 1.250 rapportages ingesproken. Uit reacties van cliënten blijkt dat zij het waardevol vinden om te horen wat er wordt gezegd. Dit heeft geresulteerd in meer betrokkenheid, meer transparantie en minder interpretatiefouten.

Meer werkplezier, minder tijd
Ook de reacties van medewerkers zijn positief. “Ik wil echt niet meer terug”, aldus één van de collega’s tijdens de evaluatie. Uit metingen blijkt dat het spraakgestuurd rapporteren een positief effect heeft gehad op volledigheid van de rapportages en op werkplezier. Ook de tijd die de medewerker besteed aan het rapporteren is afgenomen: voor een zorgmedewerker scheelt het omgerekend 43 uur per jaar en voor verpleegkundigen omgerekend 93 uur per jaar. Medewerkers gaven aan dat ze rapportages van elkaar ook gemakkelijker vinden om te lezen en dat het voor medewerkers die minder goed zijn in schrijven, een handige uitkomst is. Voor sommige medewerkers en cliënten is het nog wel even wennen om tegen de tablet te praten.

Voor de komende periode wordt gekeken naar hoe het spraakgestuurd rapporteren verder kan worden uitgezet binnen de thuiszorg en hoe de zorgmedewerker het meest effectief kan werken met de nieuwe functionaliteit. Er volgen nog verdere bijeenkomsten.