Sinds september 2022 maakt Patyna gebruik van spraakgestuurd rapporteren. In plaats van typen, spreken zorgverleners hun observaties in tijdens of na het zorgmoment. De gesproken input wordt automatisch omgezet naar een gestructureerde rapportage volgens de SOAP methodiek. Inmiddels zijn er al meer dan 43.000 van deze rapportages gemaakt. De werkwijze vermindert de administratieve belasting, verhoogt de nauwkeurigheid en creëert meer ruimte voor persoonlijke aandacht voor de cliënt.
Effectiever rapporteren en communiceren met nieuwe app-functies
De uitbreidingen van de Attendi-app bouwen voort op de bestaande werkwijze. De eerste nieuwe functie maakt het mogelijk om korte spraaknotities op te nemen, die vervolgens automatisch worden omgezet naar tekst. Deze tekst kan breed worden ingezet, ook buiten het Elektronisch Cliëntendossier (ECD), bijvoorbeeld via Zorgmessenger richting een huisarts. Dat bespaart tijd en vergemakkelijkt de samenwerking.
De tweede uitbreiding ondersteunt langere gesprekken, zoals intakes of evaluaties. De app neemt het gesprek op, waarna de (wijk)verpleegkundige opdracht kan geven om de tekst om te zetten in een specifieke rapportagestructuur. De informatie wordt dan direct op de juiste manier in het ECD verwerkt. Je kunt zelf selecteren op welke manier je informatie verwerkt wilt hebben en je kunt ook een samenvatting van het gesprek maken. Dat betekent: geen losse aantekeningen meer, minder kans op fouten en meer rust tijdens het gesprek.
“Het grootste voordeel is dat de rapportage klaar is zodra je de deur dichttrekt,” zegt Anna Werkman, wijkverpleegkundige bij Patyna. “Bij Patyna willen we dat zorgprofessionals zoveel mogelijk tijd hebben voor wat echt telt: persoonlijke zorg. Spraakgestuurd rapporteren helpt daarbij. En met deze nieuwe uitbreidingen kunnen we nóg efficiënter en met meer aandacht werken.”