Vanaf donderdag 1 september start een aantal thuiszorgteams van Patyna met een introductie spraakgestuurd rapporteren. Dat is uniek: Patyna is namelijk de eerste zorgorganisatie in Friesland die dit gaat introduceren en gebruiken. Hierdoor is het mogelijk om rapportages in het zorgdossier in te spreken in plaats van te typen. De gesproken tekst wordt vervolgens omgezet in geschreven tekst
Samenwerking
De oplossing is in samenwerking met partijen Attendi en Ecare mogelijk gemaakt.
Diverse voordelen
Naar verwachting levert de oplossing allerlei voordelen op. Met het spraakgestuurd rapporteren worden de administratieve lasten van de zorgmedewerker verminderd en kan hij of zij ter plekke de rapportage inspreken. Hierdoor is er meer ruimte voor persoonlijk contact met de cliënt. Ook voor medewerkers die het lastiger vinden om zich schriftelijk uit te drukken, kan de oplossing een uitkomst zijn. Uit onderzoek blijkt daarnaast dat cliënten het fijn vinden om te weten wat er wordt gerapporteerd en dat zij zichzelf serieus genomen voelen als zij kunnen horen wat er in hun rapportage wordt vermeld.
Na één maand evaluatie
De hele maand september gaan vier thuiszorgteams de oplossing uitproberen. Na een maand vindt er een evaluatie plaats waarnaar er wordt gekeken naar de ervaring en betrokkenheid van cliënten, tijdswinst, kwaliteit van spraak naar tekst en volledigheid.
Vanaf donderdag 1 september start een aantal thuiszorgteams van Patyna met een introductie spraakgestuurd rapporteren. Dat is uniek: Patyna is namelijk de eerste zorgorganisatie in Friesland die dit gaat introduceren en gebruiken. Hierdoor is het mogelijk om rapportages in het zorgdossier in te spreken in plaats van te typen. De gesproken tekst wordt vervolgens omgezet in geschreven tekst
Samenwerking
De oplossing is in samenwerking met partijen Attendi en Ecare mogelijk gemaakt.
Diverse voordelen
Naar verwachting levert de oplossing allerlei voordelen op. Met het spraakgestuurd rapporteren worden de administratieve lasten van de zorgmedewerker verminderd en kan hij of zij ter plekke de rapportage inspreken. Hierdoor is er meer ruimte voor persoonlijk contact met de cliënt. Ook voor medewerkers die het lastiger vinden om zich schriftelijk uit te drukken, kan de oplossing een uitkomst zijn. Uit onderzoek blijkt daarnaast dat cliënten het fijn vinden om te weten wat er wordt gerapporteerd en dat zij zichzelf serieus genomen voelen als zij kunnen horen wat er in hun rapportage wordt vermeld.
Na één maand evaluatie
De hele maand september gaan vier thuiszorgteams de oplossing uitproberen. Na een maand vindt er een evaluatie plaats waarnaar er wordt gekeken naar de ervaring en betrokkenheid van cliënten, tijdswinst, kwaliteit van spraak naar tekst en volledigheid.